Waarom je Producten en Offertes moet gebruiken in Salesforce

Maak je gebruik van de Sales Cloud maar niet van Producten en Offertes? Dan is deze blog interessant voor jou! Uit ervaring weten we dat er veel voordeel kan worden behaald door gebruik te maken van Producten en Offertes. In deze blog geef ik je een aantal goede redenen en leg ik uit hoe het werkt.

Opportunities of verkoopkansen zijn de kern van je verkooporganisatie. Met behulp van Salesforce verlies je ze geen moment uit het oog, volg je ze op het juiste moment op en heb je tijdig inzicht in je verwachte verkopen. De waarde van een Opportunity bestaat uit de producten en diensten die je verkoopt. De manier waarop je deze waarde vastlegt heeft direct impact op de voordelen die je uit de investering in Salesforce haalt.

Hoe werkt dit in de praktijk?

Allereerst is het belangrijk een artikelbestand in Salesforce aan te maken. Geef je producten een naam, categorisering en eventueel aanvullende kenmerken. Door een Product toe te voegen aan een Prijslijst stel je de prijs in. Een Product kan in meerdere Prijslijsten staan waardoor je voor verschillende landen, segmenten of jaren een andere prijs kunt hanteren. Op een Opportunity is het mogelijk om de Producten toe te voegen middels een eenvoudige wizard (zie onderstaande afbeelding).

Het toevoegen van Producten aan een Opportunity.

Deze afbeelding laat zien dat de Producten uit het productenbestand opgezocht (1 en 3) en vervolgens geselecteerd kunnen worden (2). De Producten worden hierna weergegeven op de Opportunity.

Gerelateerde lijsten Producten en Offertes.

Offertes

Op het moment dat de interesse dusdanig is dat je een voorstel mag uitbrengen, maak je vanuit de Opportunity een nieuwe Offerte aan.

Offertes bij een Opportunity.

Dit geeft de mogelijkheid om op basis van de Producten een aanbieding te maken. Daarnaast kunnen er aanpassingen gemaakt en aanbiedingen herzien worden door een nieuwe versie van de Offerte te maken. Bij het aanmaken van een Offerte worden de producten van de Opportunity gekopieerd naar de Offerte en kunnen deze in sync gehouden worden. Op deze manier ontstaan er geen discrepanties tussen de Opportunity en Offerte.

Om te zorgen dat Offertes consistent zijn in inhoud en opmaak geeft Salesforce de mogelijkheid om een Offertesjabloon toe te voegen. Hierin wordt een overzicht gegenereerd van de Producten, totalen en kan het Document gepersonaliseerd worden met Account- en Contactgegevens. Wil je meer mogelijkheden en vrijheid in het aanpassen van de inhoud en opmaak van het offertesjabloon? Dan kunnen we bijvoorbeeld Conga Composer inzetten voor offertedocumenten volledig in lijn met de huisstijl en wensen.

Genereer een pdf-document van de offerte.

Wat levert het op?

  • Door een artikelbestand te definiëren en aan te maken in Salesforce kunnen de producten aan een Opportunity en Offerte gekoppeld worden. Dit resulteert in (onder meer) de volgende voordelen:
  • Het totale Opportunity-bedrag wordt berekend aan de hand van de som en het aantal van de producten. Dit zorgt ervoor dat het totale Opportunity-bedrag nauwkeurig wordt berekend, inclusief eventuele kortingen.
  • Het gebruik van Salesforce Producten komt de gebruiksvriendelijkheid ten goede. Er hoeven op de Opportunity geen product-gerelateerde velden meer aangemaakt en ingevuld te worden om vast te leggen hoe het Opportunity-bedrag opgebouwd is.
  • Per Product kan in het artikelbestand een standaardprijs worden toegevoegd. Wanneer de producten aan de Opportunity toegevoegd worden kan de prijs indien nodig voor een specifieke Opportunity aangepast worden.
  • Gedetailleerde en meer specifieke inzichten in je verkopen. Het is mogelijk te rapporteren op de omzetten per Product of Productcategorie. Denk hierbij aan:
    • Prognotiseer op het niveau van productcategorie of product.
    • Krijg inzicht in de verkochte productmix van een verkoper. Is deze uit balans, dan heeft deze persoon wellicht training nodig voor bepaalde producten.
    • Houdt controle op de kortingen die per product worden toegepast.
  • Het standaardiseren van Offertegeneratie middels het gebruik van templates zodat iedere verkoopmedewerker offertes uitbrengt in dezelfde opmaak en styling.

Overtuigd en benieuwd hoe dit voor jouw organisatie kan werken? Nog niet helemaal overtuigd maar toch nieuwsgierig? Neem eens contact met ons op, we denken graag mee.

Meer weten over onze oplossingen?

Onze consultants hebben veel ervaring binnen een grote verscheidenheid aan branches.
Eens verder brainstormen over de mogelijkheden voor jouw organisatie?

Maak kennis met onze specialist Arnoud van der Heiden.

Wellicht herkent u een van deze vraagstukken.

Inmiddels hebben wij ruime ervaring opgedaan met Business Intelligence. Wij staan ook u graag te woord bij vragen of opmerkingen.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef alstublieft een geldig e-mailadres op.